גמילה מהתמכרות לאוכל והתנהגות תלותית

woman-674977_640

אם את/ה לא מצליח/ה בדיאטה בגלל תשוקה כרונית ואכילה ללא שליטה של אחד המזונות הבאים : פחמימות, סוכר וממתקים, שוקולד, מוצרי קמח לבן, שתיה קלה, קולה, חטיפים, מלוחים, מזונות מעובדים עשירים בסוכר ומלח ועודמומלץ להיגמל מאותו המזון כדי להצליח לרדת במשקל, לשפר את הבריאות ולשמור על ההישגים הבריאותיים לטווח ארוך.

מהי התמכרות לאוכל?

ממחקרים חדשים עולה שאכילת יתר היא התמכרות. התמכרות לאוכל עומדת בכל הקריטריונים הידועים של התמכרות לחומרים ממכרים. חומרים ממכרים הם חומרים המשנים את התודעה של המשתמש ופועלים על מרכז ההנאה במוח (לדוגמא: סמים, אלכוהול, ניקוטין ועוד). כמו חומרים ממכרים אחרים גם התשוקה הכרונית למזון ואכילת יתר כפייתית מובילה להשמנת יתר, מחלות ובעיות רגשיות- נפשיות. המחקרים טוענים כי תהליכים דמויי התמכרות אחראים לקשיים של חלק מהאנשים להתמודד עם ויסות צריכת המזון ולכן גם עם דיאטה וירידה במשקל. תשוקה לאוכל מפעילה את אותם אזורים במוח המעורבים בתשוקה לסם. אצל אנשים הסובלים מעודף משקל כמו אצל מכורים לחומרים ממכרים (אלכוהול, ניקוטין, סמים) יש רמות נמוכות של דופאמין האחראי על ההנאה. מרכיבים מסויימים במזון (סוכר, פחמימות, קפאין, מזון מעובד) מפעילים את מנגנון ההנאה והפרשת הדופאמין ולכן האדם אוכל אותם שוב ושוב ללא יכולת שליטה. תלות במזון ממכר יכולה להיות פיזיולוגית, פסיכולוגית- ריגשית , הרגלים גרועים, חברתית, אחת מהן או כולן יחד. חוסר הנוחות בהיעדר המזון ה"אהוב" והכמיהה אליו שונה מאדם לאדם ויכול להתבטא ברמות שונות של קושי.

 מהם תסמינים להתמכרות לאוכל?

על פי הקריטריון IV-DSM של החברה הפסיכיאטרית האמריקאית כדי שתהיה התמכרות לחומר צריכים להתרחש 3 או יותר מהתסמינים הבאים תוך שנה אחת. בהתבסס על קריטריונים אלה אנשים שהם אכלנים כפייתיים, או כרוניים והאוכלים מסיבות ריגשיות יעמדו בחלק מהקריטריונים של תלות בחומרים ממכרים במזון ולכן יוגדרו כמכורים לאותו מזון או אכילה בכלל. התרחשותם של 3 תסמינים לפחות מתוך ה-7 במשך שנה מעידה כי את/ה מכור/ה לאכילה או למזון כלשהוא :

    1. סבילות והגברת אכילה במשך הזמן - התרגלות לצריכה קבועה של חומר ממכר (למשל פחמימה או שוקולד) והגברת הצריכה במשך הזמן להשגת אותה השפעה (הנאה, רוגע, סיפוק וכדומה). :למשל  מתחילים בעוגייה ועולים בהדרגה לקופסא שלמה של עוגיות.
    2. הופעת תסמיני גמילה עם הפסקת השימוש - ההרגל לאכול כדי להקל על דיכאון , חרדה ומצבים ריגשיים אחרים. תחושות פיזיות לא נעימות כשמפחיתים בכמות. למשל: הפחתת פחמימות גורמת לרעד, גמילה ממלח גורמת בחילה, סינדרום גמילה מקפאין, הכולל כאבי ראש, חולשה וסחרחורת.
    3. אכילת כמויות גדולות ובמשך זמן ממושך מהמתוכנן - מכוונים למנה אחת ובסוף אוכלים חבילה. זלילה על פני שעות. תמיכה מדעית נרחבת קיימת אודות קיומם של התקפי זלילה הגורמים להתמכרות. למשל: זלילת חטיפים מלוחים או שוקולד.
    4. רצון לשוב ולאכול למרות נסיונות הפחתה בצריכה - נסיונות חוזרים לאכול "נכון" המצליחים לשמור רק לפרקי זמן קצרים. למשל: להימנע מאכילת יתר או אכילת מזונות מעובדים.
    5. השקעת זמן רב מדי בחיפוש, שימוש או הפסקה בשימוש - זמן רב מושקע באכילה, תכנון האכילה, הכנות, מנוחה או שינה אחרי אכילה מופרזת. אכילת יתר גורמת לעייפות וחולשה המתלווה לצריכת מזון תזזיתית.
    6. דחיית עבודה, קשרים חברתיים ואחרים בשל אכילה - אכילה במקום בילוי עם חברים, תחושת בחילה אחרי האוכל שאינה מאפשרת לעשות דבר, התבודדות עקב עייפות, תשישות או בושה להיות שמן. חוסר נוחות לאכול בחברת אנשים אחרים.
    7. המשך אכילה למרות ידיעת הסכנה הבריאותית משקל עודף, מחלות, דיכאון שנגרמים בגלל הזלילה. למשל: "רק הפעם, זה לא יזיק…".

כלים נוספים לגמילה מהתמכרות לאוכל

בשיטת הטיפול במרפאתי "צעדים קטנים לשינוי גדול" בנוסף לטיפול במשקל עודף בעזרת שינוי תזונה והרגלי חיים ומעבר לתזונה נכונה יותר ואורח חיים בריא, שלושה כלים עוזרים בטיפול בגמילה ממזון ממכר והרגלים מזיקים ותומכים בירידה במשקל : הראיון המוטיבציוני, מדיטציית קשב- מיינדפולנס  ודיקור אוזן לגמילה מהתמכרויות.

  • הראיון המוטיבציוני – הוא  דיאלוג מונחה בין מטפל למטופל שמטרתו להגביר את המוטיבציה של המטופל לשנות את התנהגותו באמצעות אסטרטגיות המכוונות לעזור לו  לעשות שינוי בחיים ולשפר את הבריאות. ראיון מוטיבציוני הוא ייעוץ פסיכו-סוציאלי יעיל לטיפול בהתמכרויות/ הרגלים כפיתיים, גמילה מעישון, שינוי תזונה, ירידה במישקל, גמילות שונות מאלכוהול, סמים ועוד.  זהו כלי קצר, אפקטיבי וממוקד המעביר את המטופל משלב לשלב במעגל השינוי עד לביצוע השינוי והתמדה בו. ההחלטה לעשות את השינוי ההתנהגותי, מתי  ואיך לעשותו היא של המטופל בלבד.
  • דיקור אוזן - פרוטוקול NADA – דיקור אוזן של 5 נקודות סיניות לגמילה מהתמכרויות . פרוטוקול זה נחקר, מוכח ומיושם בעולם. הדיקור יעיל בכל שלבי הטיפול. דיקור גורם להפרשת אנדורפינים העוזרים לרגיעה, לניקוי הגוף מרעלים. דיקור עוזר במצבים של כמיהה למזון. עוזר להיגמל ולרדת במישקל. שילוב שני כלים אלה בתהליך הירידה במשקל תומך בתהליך ומקל עליו, עוזר לגמילה ממזון ממכר ושליטה באכילה.
  • התמכרות לאוכל – גמילה בעזרת מדיטצית "קשיבות"מינדפולנס  לשינוי דפוסי אכילה אוטומטיים והגברת המודעות לאוכל ולהרגלי האכילה. תרגול קבוע מפנה את הקשב לאוכל ולפעולת האכילה ומאפשר לרגשות סביבם  לחלוף. מדיטציה זו מתאפיינת  בתשומת לב להווה – "לרגע הזה", "למתרחש עכשיו", "מה אכלנו?" "האם אכלנו מתוך אוטומט או עצרנו רגע ובחרנו לאכול?". הפחתת תגובות  אוטומטיות ואבחנה בשינויים רגעיים מעודדת אי-הצמדות להרגלים, עמדות ותפיסות ושחרור מ"אמונות שגויות"הקשורות באוכל ואכילה.

שילוב 3 כלים אלה בטיפול הנטורופתי במרפאתי בנוסף לרכישת הרגלי חיים בריאים, הרגלי אכילה ואכילת מזון בריא מאפשר גמילה מהתמכרויות ובסיס נוח להתחלת טיפול בעודף משקל ושיפור הבריאות. ללא טיפול וגמילה מהתמכרויות לאוכל לא ניתן להצליח בדיאטה ולשמור על ההישגים לטווח ארוך.