דיקור אוזן לירידה במשקל בשיטת ד"ר נוג'ייה

accupuncture3

דיקור אוזן, אוריקולותרפיה, הינו תחום ברפואה משלימה הרואה באפרכסת האוזן  איבר המייצג את הגוף הפיזי השלם של האדם. שיטה זו עוסקת בדיקור באפרכסת האוזן בנקודות טיפוליות הנקראות "נקודות ריפוי". שיטה זו פותחה בסין, תועדה כבר לפני 2500 שנה בספר "הקיסר הצהוב". בשנת 1957 ד"ר פול נוג'ה (Paul Nogier  ), פיסיקאי ונוירולוג צרפתי, מיסד ותיעד את השיטה בעיניים מערביות. נוז'ייה לא הסתמך על התאוריה הסינית, אלא חקר את האוזן בעצמו ועל סמך כתבים עתיקים. הוא יצר את  "מפת האוזן" שהיא מפה הממפה את הגוף הפיזי והריגשי בנקודות לחץ באפרכסת האוזן. טכניקה זו עומדת בפני עצמה, נלמדת ברחבי העולם בתחומי רפואה, פסיכיאטריה, פיזיותרפיה ועוד . דיקור אוזן, האוריקולותרפיה, זכתה להכרה מלאה בשנת 1987 על ידי אירגון הבריאות העולמי. בישראל הוכרה על ידי ההסתדרות הרפואית בישראל (ISAMA  ) בשנת 1984. בשנת 1994 חברה ISAMA  ל"חברת הרופאים לרפואה אוריקולארית ואקופונקטורה" (MSAIMA ) והוכרה גם ע"י האגודה הבינלאומית לרפואה אוריקולארית.

מהו דיקור אוזן בשיטת ד"ר נוז'ייה ?

בבסיס שיטתו של נוז'ייה היתה תפיסת האוזן כאיבר סומטוטופי המשקף את גוף האדם (באפרכסת האוזן איברים מקבילים לאזורים בגוף) ומדמה אותו לעובר הפוך  כשראשו כלפי תנוך האוזן. האפרכסת מרושתת בעצבים מרובים וקיים קשר ישיר בין אפרכסת האוזן למוח. גירוי של נקודת דיקור באוזן גורם למוח לתת הוראה להפריש אנדורפינים לאיבר המטרה בגוף האדם (קשר אוזן-מוח-גוף נקרא רפלקס אוריקולרי). על פי שיטת נוז'ייה קיימות באוזן כ- 300 נקודות דיקור טיפוליות והן נקראות "נקודות ריפוי". ההבדל בין "נקודת ריפוי" לכל נקודה אחרת באוזן הוא בהולכה החשמלית . תפקיד הדיקור לאזן את הנקודות מבחינה ההולכה החשמלית (לחזק או להפחית) על ידי סטימולציה של "נקודת הריפוי", לגרום לאיזון אנרגטי ולהפרשת אנדורפינים. אצל אדם בריא האוזן תהיה מאוזנת וללא נקודות רגישות, בעלת אחידות ברמה החשמלית של "נקודות הריפוי" השונות.

דיקור ב"נקודות ריפוי" באוזן מטרתו לאזן מצבים הפיכים כמו : כאב פיזי (שיכוך כאב, הרגעה, העלאת סף הגירוי לכאב), חוסר איזון רגשי, פחדים, פוביות, איזון מנגנון רעב ושובע, גמילה מהרגלים מזיקים כמו התמכרויות (מזון, עישון, אלכוהול וכדומה), מצב רוח ועוד . טיפול בדיקור מאפשר למצות את פוטנציאל הריפוי העצמי של הגוף, להימנע משימוש מיותר בתרופות (כמו משככי כאבים), למנוע התמכרות ולהימנע מתופעות לוואי לא רצויות. לדוגמא: כאב במרפק היד נרשם במוח באותו מקום בו נרשמת לחיצה על נקודה מתאימה המייצגת את מרפק היד באפרכסת האוזן. ניתן להפחית הכאב במרפק בעזרת דיקור בנקודת מרפק באוזן שתגרום להגברת הפרשת אנדורפינים לאיבר זה בגוף.באוזן נקודות פיסיות של כל איברי הגוף: קיבה, לוע, פה וכדומה. בנוסף,  באוזן נקודות רגשיות כמו: נקודת אגרסיביות (anti-aggression), נקודת שימחה(anti-depression), נקודת הרגלים מזיקים (bosh), נקודת שובע, נקודת צמא, נקודת זלילה(budge) ועוד, נקודות הורמונליות כמו מלטונין, סרוטונין וכדומה, נקודת אלרגיה (antihistamin) ועוד. הדיקור באוזן הוא גם על פי פרוטוקולים, לדוגמא: ציר התמכרות-addiction line  לטיפול בהתמכרויות למזון או עישון למשל, ציר allergy לטיפול באלרגיה, קדחת השחת וכדומה, פרוטוקולים לדיאטה והפחתת משקל ועוד.

הטיפול המאזן של דיקור באוזן תומך בהרזיה ובשינוי. דיקור באוזן להפחתת משקל הוא טיפול תומך ומקל על תהליך הדיאטה והירידה במשקל. הדיקור כולל דיקור ואיזון בנקודות פיזיות ורגשיות. המחטים באוזן עוזרות להרגיש תחושת שובע כבר אחרי אכילת כמות קטנה של אוכל. במהלך הדיאטה תחושת השובע תגיע אחרי אכילת כמויות מזון הולכות וקטנות. המחטים הן כלי עזר להרגעה, איזון מערכות הגוף והפחתת תיאבון.

הטיפול בדיקור אוזן

מומלץ להתחיל בסדרה של 5-8 טיפולים (פעם בשבוע). לעיתים יתקבל אפקט מקל תוך 24 שעות ולעיתים לאחר יומיים-שלושה. לפעמים נוצרת אדמומיות קלה באפרכסת החולפת במהירות. המחטים סטריליות וחד פעמיות , דקיקות ואינן פוגעות ברקמות האוזן. הטיפול מתחלק לשניים על פי הצורך : שלב ראשון הכנסת מחטים במרפאה (לא תמיד!, לעיתים מתחילים משלב 2). חיטוי האוזן באלכוהול ואיתור נקודות רגישות רלוונטיות לתלונת המטופל בעזרת מאתר אלקטרוני. החדרת מחטים דקות בנקודות אלה למשך 15-20 דקות. לאחר מכן הוצאת המחטים. שלב שני הכנסת "מיני- מחטים" לאוזן לשבוע לביתליצירת גירוי קבוע להפרשת אנדורפינים. ניתן לעשות עם מיני מחטים אלה כל פעילות כולל רחצה ופעילות גופנית. מומלץ להדק את המיני- מחטים עם האצבע פעמיים – שלוש ביום. לאחר שבוע (עד 10 ימים)  יש להוציא את המיני-מחטים במרפאה ולחזור על הטיפול. לטיפול במחטים אין תופעות לוואי !!  הטיפול הינו טיפול תומך לכן, אין להפסיק נטילת תרופות קונבנציונליות בזמן הטיפול המשלים ללא התייעצות עם הרופא המטפל!!

טיפול בדיקור אוזן מקל מאד על תהליך הירידה במשקל והוא חלק משיטת "צעדים קטנים לשינוי גדול". הטיפול נטורופתי הכולל לירידה במשקל גורם לשינוי הדרגתי של הגישה לדיאטה ואימון המוח לחשיבה אחרת. למידת כללי תזונה חדשים, לימוד ביצוע קניות מושכלות, בישול ואופן הכנה בריאים, הרגלי שתייה נכונים, מה לא לאכול, מה לאכול מחוץ לבית ובבילויים, חשיבות הפעילות הגופנית המתונה ועוד. בנוסף לירידה במשקל יחול  שיפור ניכר בבריאות ובחשיפה לגורמי סיכון. לאחר ההצלחה שנשיג בסוף התהליך, נוכל לשמור על ההישגים לטווח רחוק – המשקל החדש  וההרגלים  החדשים.  כדי שכל זה יהיה אפשרי, השינוי הנדרש חייב להיות קל ונוח לביצוע ולכלול מזון שאוהבים ולהתאים לאורח חיו של האדם.

לפרטים נוספים צרו קשר בנייד : 0507394272