למה צריך לאכול נכון ובריא?

diet-concept

חשוב לדעת מהו אותו אוכל שאנו אוכלים ומה ההשפעות שלו על הגוף שלנו. בנוסף עלינו ללמוד כיצד לאכול בצורה נבונה ונכונה. התנהגות האכילה משפיעה על כמות האוכל שאנו אוכלים, על המטבוליזם (חילוף חומרים) של גופנו, על תחושות השובע והסיפוק מן האוכל. האכילה משפיעה על המשקל שלנו ועל אחוזי השומן בגופנו. לאכילה נכונה יש קשר ישיר לבריאות האדם. המזון הוא הדלק הבונה והמתפעל את הגוף. איכות החיים תלויה באכילה נכונה. לעשות שינוי זה לא תמיד פשוט, אך בהחלט אפשרי. צעד אחר צעד, עם רצון, משמעת עצמית, ותשומת לב – אפשר לשנות כל הרגל. כך גם שינוי הרגלי האכילה. צריך סבלנות ואורך רוח כדי לסגל לעצמנו את השינויים הקטנים  – אלו שיוצרים את ההבדל הגדול. מודעות וידע הם אמצעים טובים להתחלה, ואחר כך רק נשאר להתחיל, לתרגל ולהתמיד לאורך זמן.

 הרגלי אכילה נכונים וחשובים

  • להבדיל בין תחושת רעב לצמא - כחלק מתהליך ההקשבה לגוף, צריך להבחין מתי אנחנו רעבים. חשוב לזהות את תחושת הרעב כשהיא מתחילה, ולבדוק האם זהו אכן רעב – לעיתים הגוף מתרגם צמא לתחושת רעב.
  • שתייה - יש להקפיד על שתיה לאורך כל היום, לפחות 10-12 כוסות, ובמידה והגוף בפעילות, או בתנאי חום – יש לשתות בהתאם. לשתות חצי שעה לפני האוכל, ולהמתין לפחות כשעה לאחריו.  להעדיף מים, או חליטות צמחים נטולות קפאין (וללא סוכר). להימנע ממשקאות קלים מכילים סוכרים, חומרי טעם וריח וצבעי מאכל, המזיקים לגוף, ונחשבים ל"מזון נוזלי", שאינו תורם רבות לשיפור מצב הנוזלים בגוף. חלק מהמשקאות מכילים חומצה, ה"עוזרת" להתמודד עם כמויות הסוכר המצויות במשקה. בקולה, קפה, תה ואף בשוקו, כמו גם במשקאות אנרגיה מעוררים, יש קפאין, הגורם בין היתר להגברת פעילות הכליות, ולמתן שתן מוגבר, כך שבסופו של דבר אנו מאבדים את רוב כמות הנוזלים ששתינו. שתיה של נוזלים במהלך הארוחה מדללת את מיצי העיכול בקיבה, ומקשה על תהליך העיכול. שתיית מים מקצרת את משך תחושת השובע, !!! אם יש צורך לשתות, יש לעשות זאת בלגימות קטנות של מים, רצוי עם לימון. 
  • כשסתם מתחשק "נישנוש"-  עדיף לאכול פרי או ירק, העשירים בנוזלים, ויטמינים ומינרלים, ולא בחטיפים וממתקים, המספקים לגוף פחמימות ריקות, שומן, וכמויות גבוהות של סוכר או מלח, שכאמור, מזיקים לגוף וגורמים להשמנה וחולי. לאכול כשמתחילה תחושת הרעב, וזאת על מנת להמנע מהסתערות על האוכל בשלב מאוחר יותר, וזלילת חטיפים זמינים שיוצרים תחושת שובע זמנית, והשמנה.
  • סדר בארוחות - לאכול 3 ארוחות מרכזיות, ולהוסיף שתי ארוחות ביניים, המורכבות מפרוסת לחם, פרי, או אגוזים, וכו'… כך נמנע עומס על מערכת העיכול, וקל יותר להתגבר על העייפות שאחרי האוכל ועל הצורך במתוק.
  • ארוחת בוקר חובה - לא "לדלג" על ארוחת הבוקר, הידועה כחשובה ביותר. לאחר שנת הלילה, זמן בו הגוף נמצא בצום, ומנצל עד תום את מאגרי הגליקון בכבד – המכילים פחמימות זמינות לגוף – יש להקפיד לספק לגוף את האנרגיה הדרושה לו כדי לתפקד כראוי.
  • מודעות לארוחה - לבחון את המנה שמגיעה לשולחן, לפני שאנחנו מסתערים עליה. לאכול לאט, ללעוס היטב וללא גורמי הסחה. להתרכז באוכל, לפני ובמהלך האכילה ואפילו להרגיש את תחושת השובע כשזו מופיעה.
חשוב לאכול בריא
  • להרבות בסיבים תזונתיים - מזון המכיל סיבים תזונתיים או שומן ישאר זמן ארוך יותר בקיבה, לעומת מזון המורכב מסוכר פשוט, כגון אורז לבן או פרי, זאת משום שקשה יותר לגוף לפרק מולקולות אלה. מזון שנלעס היטב יתפרק טוב יותר, לעומת מזון שנבלע בחתיכות גדולות. סיבים תזונתיים בתזונה עוזרים לספוג את עודפי המרה, ומונעים את הספיגה החוזרת של המרה בהמשך מערכת העיכול, כלומר- תורמים להפחתת הכולסטרול. סיבים תזונתיים תורמים גם כאן לפעילות תקינה של המעי, משום שהם מעוררים את דפנות המעי, וגורמים להם לתנועתיות, והם גם סופחים נוזלים, השומרים על נפח של צואה, וכך תורמים ליציאות רכות וסדירות, וזאת בנוסף לכך שהם מהווים מצע להתפתחות חיידקי המעיים הידידותיים, שתורמים, בין היתר, לאיזון של פטריות וחיידקיים אחרים במערכת העיכול.
  • פירות לפני ארוחה או מספר שעות אחריה - פחמימות ריקות במהלך הארוחה (אורז או קמח לבן, וכן שתיה ממותקת), או אחריה (קינוח- פרי או דברי מתיקה), יוצרים תסיסה וגזים.
 לסיכום: לאכילה נכונה יש קשר ישיר לבריאות האדם. המזון הוא הדלק הבונה והמתפעל את הגוף. איכות החיים תלויה באכילה נכונה ובריאה.
אירית סדן נטורופתית טיפול נטורופתי טבעי במרפאה בשיטת "צעדים קטנים לשינוי גדול"