גמילה מהתמכרות לאוכל

articles1

אנחנו מרגישים כבדים …. הג'ינס לוחץ …. הכפתור לא נסגר …. שוב נשנשנו את כל העוגיות במשרד …. הגענו הביתה ואנחנו פותחים וסוגרים את דלת המקרר שוב ושוב …. עלינו במשקל ואנחנו לא מצליחים בדיאטה בגלל תשוקה כרונית ואכילה ללא שליטה של שוקולד, חטיפים, בורקס, אוכל מהיר, עוגיות או כל מזון אחר …. כנראה שאנחנו מכורים לאוכל וזקוקים לגמילה. גמילה מהתמכרות למזון מסייעת לשליטה באכילה, ירידה במשקל, שיפור הבריאות והקניית יכולות לשמור על ההישגים הבריאותיים לטווח ארוך. התמכרות לאוכל אינה גזירת גורל, צריך להתמודד איתה בכלים הנכונים.

הבעיה עם אכילה בתדירות גבוהה

ממחקרים חדשים עולה שאכילת יתר בתכיפות גבוה ובכמויות גדולות או אכילה מוגזמת ותלות באוכל מכל סוג שהוא עומדת בכל הקריטריונים של התמכרות לחומרים ממכרים (אלכוהול, סמים, ניקוטין וכדומה) המשנים את התודעה של המשתמש ופועלים על מרכז ההנאה במוח.

באותו אופן פועלים גם חומרים ממכרים המצויים במזון לדוגמא: סוכר, קפאין, מלח, חומרי שימור, צבע ועוד. מחקרים אלה טוענים כי תהליכים דמויי התמכרות אחראים לקושי של אנשים הסובלים מעודף משקל להתמודד עם ויסות צריכת המזון ולכן גם עם דיאטה, ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין לטווח ארוך. אצל אנשים עם נטייה להתמכרויות יש כמות נמוכה של דופאמין האחראי על ההנאה. מרכיבים מסויימים במזון מפעילים את מנגנון ההנאה וההפרשה של דופאמין ולכן האדם יאכל אותם שוב ושוב ללא יכולת שליטה ופיתוח תלות באותו מזון. תלות במזון  ממכר יכולה להיות פיזיולוגית, פסיכולוגית, התנהגותית וריגשית, אחת מהן או כולן. חוסר הנוחות והכמיהה בהיעדר המזון ה"אהוב" שונה מאדם לאדם ומתבטאת ברמות שונות של קושי וכך גם הגמילה, לפעמים קלה יותר ולפעמים קשה יותר. חשוב לזכור כי אפשר להיגמל מאכילה מוגזמת או התמכרות למזון.

אם אתם נחושים להיגמל מאכילה מוגזמת וכמיהה למזון "אהוב", לרדת במשקל, לשפר את בדיקות הדם ואת הבריאות, זהו הרגע לעשות צעד ראשון לשינוי אורח החיים וגמילה מהתמכרות לאוכל. הרזיה וטיפול בבעיות בריאות בשיטת הצעדים הקטנים מובילה לשינוי הדרגתי, צעד אחר צעד, של הגישה לדיאטה ואימון המוח לחשיבה חדשה. הצעדים הקטנים עוקפים את התנגדות המוח לשינוי ומסייעים לגמילה הדרגתית מהתמכרות למזון. ככל שמתמידים ההתנגדות לשינוי נחלשת והמוח בונה תבניות חדשות של חשיבה המובילות לשינוי הרצוי- אכילת אוכל בריא, בכמות הנכונה ושילוב של "מאכלים אהובים" במידה ובשליטה.

שלושה כלים חשובים בדיאלוג הטיפולי בשיטת צעדים קטנים לשינוי אורח החיים וגמילה מהתמכרות לאוכל היא שילוב של שיטת הראיון המוטיבציוני ודיקור אוזן לגמילה מהתמכרויות ומדיטציית קשב-"מיינדפולנס". הראיון המוטיבציוני הוא כלי יעיל לטיפול בהתמכרויות  והרגלים כפיתיים. זהו  דיאלוג טיפולי מונחה בין מטפל למטופל שמטרתו להגביר את המוטיבציה של המטופל לשנות את התנהגותו ולעזור לו לעשות שינויים בחיים ולשפר את הבריאות. זהו כלי טיפולי קצר, אפקטיבי וממוקד המעביר את המטופל משלב לשלב בדרך לשינוי עד לגמילה, ביצוע השינוי והתמדה בו לאורך זמן. שילוב דיקור אוזן לגמילה מהתמכרויות בתהליך יעיל בכל שלבי הטיפול. דיקור באוזן מסייע בהפרשת חומרים מרגיעים בגוף- אנדורפינים, העוזרים לרגיעה, לניקוי הגוף מרעלים, גמילה מכמיהה למזון ומוטיבציה לשינוי. דיקור אוזן לגמילה מהתמכרויות (פרוטוקול נאדא) נחקר, מוכח ומיושם בעולם גם במרכזי גמילה לסמים ואלכוהול. מדיטציית קשב – "מיינדפולנס" מאפשרת תשומת לב ומודעות המאפשרת לגוף לקבל בדיוק מה שהוא צריך, מהסיבות הנכונות ובכמויות הנכונות.

לסיכום, עודף משקל, התמכרות לאכילה מוגזמת וחוסר שליטה באכילה בגלל כמיהה למזון "אהוב" אינם גזרת גורל.  תנאי להצלחה הוא התמודדות בכלים הנכונים והתאמת הטיפול ליכולתכם לבצע את השינוי. דיאטה אינה מבצע "זריז", דיאטה היא שינוי באורח החיים . זהו שינוי הלוקח זמן ודורש התמדה עד להשגת התוצאות המיוחלות – גמילה מהתמכרות לאוכל, ירידה במשקל, שיפור הבריאות ושמירה על ההישגים לאורך זמן.