דיקור אוזן (אוריקולותרפיה) לדיאטה וטיפול בבעיות בריאות

accupuncture2

דיקור אוזן – אורוקולותרפיה, הוא תחום ברפואה משלימה הרואה באפרכסת האוזן  ייצוג של הגוף הפיזי השלם של האדם (איבר סומטוטופי). אפרכסת האוזן מכילה עצבים וכלי דם מרובים ומרושתת בנקודות דיקור אפקטיביות הנקראות  "נקודות ריפוי".  פיזור " נקודות הריפוי" באפרכסת האוזן דומה לצורה של עובר מכונס, שראשו פונה מטה כלפי התנוך. נקודות הדיקור נקראות לפי מיקומן או כאינדיקציה פתולוגית או ריגשית. לדוגמא, נקודת הכתף נקראת על פי מיקומה על אזור הכתף באפרכסת האוזן. הדיקור ב"נקודות הריפוי" באוזן משפיע על המוח להפריש אופיאטים- חומרים מרגיעים, משכחי כאב ומאזנים (אנדורפינים), לרוב משרה על המטופל הרגשה של רוגע וירידת מתח בזמן הטיפול ולאחריו. באוזן נקודות דיקור בעלות רמות אנרגטיות שונות, גבוהות מידי או נמוכות מידי, שניתן לאזן על ידי דיקור ובכך לשפר את התסמינים השונים אצל המטופל. דיקור אוזן תומך בתהליך הפחתת משקל ומקל על בעיות בריאות שונות. דיקור באוזן מאזן ולכן אינו יכול להזיק אלא רק להועיל.טיפול בדיקור אוזן מאפשר למצות את פוטנציאל הריפוי העצמי של הגוף, להימנע משימוש מיותר בתרופות (כמו משככי כאבים) ולאזן מצבים פיזיים ורגשיים הפיכים.

שיטת דיקור אוזן, אוריקולותרפיה, זכתה להכרה מלאה בשנת 1987 ע"י אירגון הבריאות העולמי. בישראל הוכרה האוריקולותרפיה ע"י ההסתדרות הרפואית בישראל הר"י  (ISAMA ) בשנת 1984.  בשנת 1994 חברה ISAMA ל "חברת הרופאים לרפואה אוריקולארית ואקופונקטורה" (MSAIMA ) העולמית והוכרה גם ע"י האגודה הבינלאומית לרפואה אוריקולארית (IAAM).

תאור הטיפול בדיקור אוזן

דיקור אוזן הוא טיפול תומך דיאטה וירידה במשקל, הרגעה, הפחתת כאבים ועוד. הטיפול במרפאה מותאם לבעייה וכולל חיטוי האוזן באלכוהול, במידת הצורך (לא תמיד!) הכנסת מחטים ל-20 דקות בנקודות ריפויי, הוצאתן והכנסת "מיני- מחטים" למשך שבוע ימים לבית. תפקיד ה"מיני-מחטים" ליצור המשך של  גירוי  קבוע של נקודות הדיקור באוזן ותמיכה במטופל. אין הגבלה של פעילויות כולל רחצה ופעילות גופנית. לאחר שבוע  יש להוציא את ה"מיני-מחטים"  ולחזור על הטיפול במרפאה . אם מערכת האנדורפינים של המטופל טובה יתקבל אפקט מקל תוך 24 שעות. לטיפול במחטים אין תופעות לוואי. לפעמים נוצרת אדמומיות קלה באפרכסת החולפת במהירות. המחטים סטריליות וחד פעמיות, דקיקות ואינן פוגעות ברקמות האוזן.

במה אפשר לטפל בעזרת דיקור אוזן?

  • הפחתת כאב בעזרת דיקור אוזן - דיקור באוזן בנקודה תואמת את  האיבר הכואב. הדיקור יוצר סטימולציה של אותה נקודה וגורם להפרשת אנדורפינים והפחתת הכאב באותו איבר. הקשר אפרכסת האוזן- מוח- איבר נקרא רפלקס אוריקולרי וקיומו הוכח מחקרית.  לדוגמא: כאב במרפק היד נרשם במוח באותו מקום בו נרשמת לחיצה על נקודה מתאימה המייצגת את מרפק היד באפרכסת האוזן. הקשר בין האוזן למוח ולאיבר הפיזי נקרא רפלקס אוריקולותרפי.
  • הרזיה, הפחתת רעב ותמיכה בירידה במשקל בעזרת דיקור אוזן- דיקור בנקודות לאיזון מנגנון רעב- שובע, הרגלים מזיקים,  איזון מטאבולי, איזון רגשי הקשור בדיאטה ועוד מרגיע, מפחית רעב  ומקל על תהליך הירידה במשקל.
  • טיפול באלרגיות- בנוסף לטיפול תזונתי וחיזוק מערכת החיסון קיימת באוזן נקודות אנטיהיסטמין המקלה על האלרגיה.
  • גמילה מהתמכרויות בעזרת פרוטוקול  NADA או "ציר התמכרויות" של פול נוז'ייה - נקודות דיקור  שמשמשות לדה- טוסיפיקציה וניקוי רעלים, הפחתת כמיהה למתוק, לאכילה מוגזמת, לעישון, לאלכוהול, הרגלים מזיקים אחרים .
  • איזון מצבים רגשיים -  באוזן נקודות דיקור למצבים ריגשיים לא מאוזנים כמו: כעס, תוקפנות, פוביות, פחד, חרדה וכדומה .

הסטוריה של דיקור אוזן – אוריקולותרפיה

הקשר בין האוזן לגוף האדם הוא עתיק יומין. תיעוד ראשון לדיקור באוזן הופיע בספר ההדרכה לדיקור שחובר ע"י קיסר יווני, בסביבות 2500 שנים לפני הספירה. בשנים לאחר מכן נמצא במצרים, יוון, רומא ופרס העתיקה תיעוד רב נוסף ליכולת האוזן לשכך כאב וטפל בבעיות בריאות. בשנת 500 לפנה"ס הסינים ייחסו לנקודות רגישות באוזן יכולת ריפוי, תוך התייחסות לאוזן כמרכז אנרגטי כללי המאחד את כל המרידיאנים בגוף. אבי הרפואה היפוקראטס (357-460 לפנה"ס) נהג לרפא תחלויים בעזרת טיפול באוזן. האגדה מספרת ששודדי ים נהגו לחתוך את תנוך האוזן על מנת לשפר את הראיה והחושים. בשנת 1957 פיזיקאי בשם ד"ר פול נוז'ייה   (Paul Nogier), נוירולוג מצרפת, מיסד ותיעד את השיטה בעיניים מערביות.  נוז'ייה לא הסתמך על התיאוריה הסינית וחקר את האוזן בעצמו (על פי כתבים עתיקים שונים). הוא יצר  "מפת האוזן" שהיא מיפוי הגוף בנקודות לחץ באוזן. בעקבות גילוי זה, נעשו מחקרים רבים באוניברסיטאות בעולם שבדקו את יעילות השיטה ומצאו אותה יעילה ומדוייקת במידה רבה. טכניקה זו עומדת בפני עצמה, נלמדת ברחבי העולם בתחומי רפואה, פסיכיאטריה, פיזיותרפיה ועוד.

לסיכום: דיקור אוזן הינו אחד הכלים המשמעותיים בטיפול במרפאתי בשיטת "צעדים קטנים לשינוי גדול". לציין, זהו כלי אחד ומומלץ לשלבו להשגת תוצאות מיטביות עם כלים נוספים.