איך להישקל נכון מבלי להתיאש ולהפסיק את הדיאטה?

יומון אכילה

לא פעם בעבודה היומיומית אני נשאלת על ידי מטופלים המגיעים למרפאה ומעוניינים לרדת במשקל איך להישקל נכון מבלי להתייאש ולהפסיק את הדיאטה? סוגיית השקילה והמשמעות של המספר המופיע על צג המכשיר הנקרא "משקל" היא מוטיב מרכזי ולעיתים בעייתי בעלילת הדיאטה והירידה במשקל.

התסריט

את נוהגת לעלות כל בוקר על המשקל ואת רואה משקל אחר? את לא מצליחה להבין אם את יורדת או עולה? את עושה את כל ההמלצות שנתנה לך הנטורופתית, שותה המון מים, מגבירה פעילות גופנית, אוכלת מאוזן ומשתדלת לא לחרוג ….עולה על המשקל….המשקל משתנה בכל יום? או שבכלל אין תזוזה?…. התגובה הראשונה היא בדרך כלל איך יכול להיות? מה עשיתי לא בסדר? את ממשיכה עוד מספר ימים, שוב עולה על המשקל בציפייה ושוב המשקל אינו עונה על הציפיות…נמאס לך ואת חושבת לעצמך…גם לסבול וגם לא לרזות? שוב נשברת הדיאטה ואת חוזרת לנקודת ההתחלה.

הפרשנות שלנו לתסריט זה?

התסריט המתואר הוא תסריט שיגרתי ופרשנות שגרתית של רוב האנשים שמנסים לרדת במשקל ונשברים בכל פעם מחדש. פרשנות זו היא בדרך כלל שגויה. עצם העלייה על המשקל והשקילה יוצרת ציפיות, גורמת לעוצמת רגשות ומהווה מקל בגלגלי הדיאטה. השאלות הנשאלות הן מה ההסבר לכל זה? איך להישקל נכון מבלי להתייאש ולהפסיק את הדיאטה? מה יכול למנוע את התנודות במשקל? מתי להישקל? באיזו תדירות להישקל? והאם להישקל בכלל…או ישנם מדדים אחרים המעידים על ירידה במשקל? לא לכולן מתאים להישקל בזמן תהליך הירידה במשקל. עצם השקילה וההתלבטות אם להישקל או לא גורמת לעיתים לפחד, חרדה, תסכול ועצם הידיעה שהשקילה קרבה לעיתים גורמת לאכילה מרובה יותר. צריך לקחת בחשבון את עוצמת הרגשות הקשורות בשקילה. שקילה אינה הפרמטר היחיד וניתן לוותר עליה, לעשות יומן אכילה ושתייה ולבדוק אותם מידי סוף יום, להסתמך על תחושה כללית, להתבונן ולחוש את מצב הבגדים. נשים בקטגוריה זו אינן צריכות להישקל כלל. ניתן לרדת במשקל מבלי להישקל. ירידה במשקל ללא ספורט

אם החלטנו כן להישקל בזמן תהליך הירידה במשקל

חשוב שנבין איך להישקל נכון מבלי להתיאש ולהפסיק את הדיאטה?. חשוב לזכור כי המשקל הוא פרמטר מתעתע ובעייתי. הוא אינו מדויק, במיוחד אצל נשים. המשקל מושפע משינויים הורמונים, לעיתים לפני מחזור ישנה נפיחות ועלייה של  1-2 ק"ג  של נוזלים, כך לעתים בזמן ביוץ. עצירות גורמת למשקל גבוה יותר וגם ארוחה גדולה לפני השקילה, נפיחות בגלל החום או אכילה של אוכל מלוח הגורם לצבירת נוזלים ועוד. המשקל אינו מייצג במדויק את הירידה בשומן בגוף ולכן יש להתייחס אליו בספקנות. יכול להיות מצב שהמשקל לא זז ובכל זאת הייתה ירידה במשקל. המושג  "ירידה במשקל" מתייחס להפחתה ברקמת שומן בגופך ולכן אפשרי מצב שהמשקל לא זז ובכל זאת כפי שמעידים מדדים אחרים כמו יומן האכילה ורפיון הבגדים כן ירדת במשקל.

 איך להישקל נכון מבלי להתיאש ולהפסיק את הדיאטה?

4 עקרונות

  1. המשקל – להישקל תמיד באותו משקל. קיימים הבדלים בין המשקלים (לפעמים אפילו קילו ויותר) העלולים להביא לפרשנויות שונות ולהתעסקות מיותרת בעצם השקילה.
  1. לא להישקל כל יום – להחליט איפה נשקלים. אם אצל הנטורופתית להקפיד על שקילה באותה שעה פחות או יותר במשך היום. אם בבית, אני ממליצה להישקל פעם – פעמיים בשבוע בימים לא צמודים (ב,ה או א,ד….). אין טעם להישקל כל יום משום  שהתנודות על המשקל עלולות לבלבל ולגרום להתעסקות מיותרת במשקל ופרשנויות שגויות.
  1. שעת השקילה – להחליט על שעה קבועה בכל שקילה. בבית- מומלץ להישקל בבוקר עם הקימה. זהו מצב המיצג טוב יותר את המישקל, לפני שאכלנו ושתינו. ההבדל בין בוקר לערב יכול להיות 1-2 ק"ג. אצל הנטורופתית, להשתדל לקבוע פגישות באותה שעה בכל ביקור.
  1. להישקל אחרי מחזור – לפני מחזור קיימת עליה במשקל הנוזלים ונפיחות בדרך כלל. גם בזמן הביוץ, שבועיים לאחר המחזור, המשקל גבוה יותר מהצפוי בגלל נפיחות. צריך לזכור זאת בזמן השקילות, לרשום ביומן ולא להסיק מסקנות בכל פעם שהמשקל לא זז או עלה. בתקופה זו מומלץ לשים לב לשתיית הרבה מים ולא לאכול אוכל מלוח.

המסקנה :  אפשר לבחור להישקל או לא להישקל

אפשר בהחלט לרדת במשקל גם ללא שקילה והסתמכות על מדדים אחרים. אם בחרת להישקל מומלץ לא להסתמך רק על המספרים שמראה המשקל. לזכור את הבעייתיות באמינות מכשיר השקילה, השינויים בגופך.  להיות סבלנית כלפי עצמך וכלפי התהליך. מומלץ לא להישקל בכל יום, להסתמך גם על מדדים אחרים כמו תחושה כללית , רפיון בגדים, מדידת היקפים, אחוזי שומן, יומן אכילה, התמדה בתהליך לאורך זמן בפעילות גופנית, שמירה על תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא ולא לחוץ. לא למהר להסיק מסקנות ולשבור את הכלים. לזכור שלרדת במשקל באופן בריא לוקח זמן. עוד על ירידה במשקל

  .